Weekend szkoleniowy z AAC

Program warsztatów:

I DZIEŃ

21.11.2020 godz. 10.00-12.00 Książka do porozumiewania się/pomoc osobista
  • Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej
  • Organizacja słownictwa w pomocach osobistych
  • Dlaczego pomoc osobista nie działa, czyli najczęstsze błędy dotyczące pomocy osobistej
  • Klucz Fitzgerald i kod kolorów wykorzystywany w metodyce AAC
  • Prezentacja przykładowych pomocy osobistych
21.11.2020 godz. 12.15-13.45 Diagnoza umiejętności komunikacyjnych w AAC
  • Jak diagnozować umiejętności komunikacyjne?
  • Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych użytkownika
  • Wskazywanie celów
  • Autorskie kwestionariusze diagnostyczne
21.11.2020 godz. 14.00-15.30 Czytanie uczestniczące
  • Technika czytania uczestniczącego w AAC
  • Dlaczego warto czytać?
  • Co daje dziecku technika czytania uczestniczącego?
  • Cechy dobrej książki.
  • Z kim czytamy?
  • Jak dobrze dostosować książkę w pomoce AAC w zależności do poziomu komunikacyjnego dziecka
  • Zasady dobrego czytania
  • Przegląd dostępnych na rynku książek do czytania uczestniczącego; książki autorstwa własnego
21.11.2020 godz. 15.45-17.15 Strategie wizualne a AAC
  • Strategie wizualne w AAC:
  • Wykorzystywane w pracy indywidualnej
  • Wykorzystywane w pracy grupowej
  • Harmonogram dnia/plan aktywności- zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka
  • Strategie wizualne a trudne zachowania
  • Rola partnera komunikacyjnego w stosowaniu strategii wizualnych
  • Strategie wizualne wykorzystywane w środowisku domowym

II DZIEŃ

22.11.2020 godz. 10.00-12.00 Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie
  • AAC- założenia, podstawy
  • Mity i fakty
  • Symbol a obrazek
  • Wielkość symbolu- jaka? jak to ustalić?
  • Pamięć motoryczna
  • Partner komunikacyjny
  • Intencja komunikacyjna
  • Pierwsze komunikaty
  • Plany, czynności rutynowe
  • Tablice kontekstowe
  • Co ja, jako Rodzic mogę zrobić, aby rozwinąć komunikację mojego dziecka?
22.11.2020 godz. 12.15-13.45 Modelowanie w AAC
  • Jakim partnerem komunikacyjnym mam być?
  • Tablice kontekstowe czyli jak tworzyć tablice kontekstowe na co zwrócić uwagę?
  • Tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem techniki modelowania w AAC
  • Modelowanie- stosowanie przekazu wspomaganego
  • Najczęściej popełniane błędy przy modelowaniu
22.11.2020 godz. 14.00-15.30 Wyższe technologie w AAC
  • Omówienie narzędzi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej: eyetrackery, e-tran, C-eye, Eyefeel, Boardmaker, Letme Talk, Mówik, Grid3, TobiiComunicator 5;CoughDrop; itp.
  • Przyciski ( switche) i inne metody dostępu użytkownika do nowych technologii
  • Ustalanie punktu sprawstwa
22.11.2020 godz. 15.45-17.15 Eyetracking w AAC
  • Czym jest eyetracking?
  • Narzędzia w eytrackingu
  • Fiksacja i pole widzenia
  • Wczesne śledzenie wzroku- oprogramowanie i ćwiczenia
  • Sprawczość wzrokowa- jak ją uzyskać i jak ją ćwiczyć?
  • Programy komunikacyjne w eyetrackingu
  • Modelowanie w eytrackingu
  • Sterowanie urządzeniami na podczerwień

Prowadzące:

mgr Edyta Tyszkiewicz- centrum-neurorehabilitacji.pl Szczecin

Pedagog, neurorehabilitant C-eye, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta rozwojowy- Growththrugh Play System, specjalista terapii ręki, terapeuta zajęciowy i terapeuta TUS. Autoryzowany partner AssisTechu w zakresie treści terapeutycznych w C-eye i Eyefeelu. Autoryzowany konsultant C-eye w woj. Zachodniopomorskim.Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach. Prowadzi gabinet neurorehabilitacji C-eye, komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz terapii ręki w Przychodni Portowej w Szczecinie.

mgr Joanna Pachutko- Centrum Edukacji i Komunikacji Joanna Pachutko

Logopeda, oligofrenopedagog, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta zajęciowy, posiadająca doświadczenie w pracy z dziećmi z trudnościami w porozumiewaniu się z wieloraką niepełnosprawnością. Prowadzi prowadzi prywatną praktykę w Terapia mowy i komunikacji alternatywnej AAC Joanna Pachutko , założycielka grupy Grupa Terapia mowy i komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC, prowadząca szkolenia pt. „Zastosowanie programu Boardmaker and Speaking Dynamically pro w terapii osób z trudnościami w porozumiewaniu się” oraz  „Warsztat pracy terapeuty AAC”