Program warsztatów:
I DZIEŃ
21.11.2020 godz. 10.00-12.00 Książka do porozumiewania się/pomoc osobista
- Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej
- Organizacja słownictwa w pomocach osobistych
- Dlaczego pomoc osobista nie działa, czyli najczęstsze błędy dotyczące pomocy osobistej
- Klucz Fitzgerald i kod kolorów wykorzystywany w metodyce AAC
- Prezentacja przykładowych pomocy osobistych
21.11.2020 godz. 12.15-13.45 Diagnoza umiejętności komunikacyjnych w AAC
- Jak diagnozować umiejętności komunikacyjne?
- Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych użytkownika
- Wskazywanie celów
- Autorskie kwestionariusze diagnostyczne
21.11.2020 godz. 14.00-15.30 Czytanie uczestniczące
- Technika czytania uczestniczącego w AAC
- Dlaczego warto czytać?
- Co daje dziecku technika czytania uczestniczącego?
- Cechy dobrej książki.
- Z kim czytamy?
- Jak dobrze dostosować książkę w pomoce AAC w zależności do poziomu komunikacyjnego dziecka
- Zasady dobrego czytania
- Przegląd dostępnych na rynku książek do czytania uczestniczącego; książki autorstwa własnego
21.11.2020 godz. 15.45-17.15 Strategie wizualne a AAC
- Strategie wizualne w AAC:
- Wykorzystywane w pracy indywidualnej
- Wykorzystywane w pracy grupowej
- Harmonogram dnia/plan aktywności- zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka
- Strategie wizualne a trudne zachowania
- Rola partnera komunikacyjnego w stosowaniu strategii wizualnych
- Strategie wizualne wykorzystywane w środowisku domowym
II DZIEŃ
22.11.2020 godz. 10.00-12.00 Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie
- AAC- założenia, podstawy
- Mity i fakty
- Symbol a obrazek
- Wielkość symbolu- jaka? jak to ustalić?
- Pamięć motoryczna
- Partner komunikacyjny
- Intencja komunikacyjna
- Pierwsze komunikaty
- Plany, czynności rutynowe
- Tablice kontekstowe
- Co ja, jako Rodzic mogę zrobić, aby rozwinąć komunikację mojego dziecka?
22.11.2020 godz. 12.15-13.45 Modelowanie w AAC
- Jakim partnerem komunikacyjnym mam być?
- Tablice kontekstowe czyli jak tworzyć tablice kontekstowe na co zwrócić uwagę?
- Tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem techniki modelowania w AAC
- Modelowanie- stosowanie przekazu wspomaganego
- Najczęściej popełniane błędy przy modelowaniu
22.11.2020 godz. 14.00-15.30 Wyższe technologie w AAC
- Omówienie narzędzi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej: eyetrackery, e-tran, C-eye, Eyefeel, Boardmaker, Letme Talk, Mówik, Grid3, TobiiComunicator 5;CoughDrop; itp.
- Przyciski ( switche) i inne metody dostępu użytkownika do nowych technologii
- Ustalanie punktu sprawstwa
22.11.2020 godz. 15.45-17.15 Eyetracking w AAC
- Czym jest eyetracking?
- Narzędzia w eytrackingu
- Fiksacja i pole widzenia
- Wczesne śledzenie wzroku- oprogramowanie i ćwiczenia
- Sprawczość wzrokowa- jak ją uzyskać i jak ją ćwiczyć?
- Programy komunikacyjne w eyetrackingu
- Modelowanie w eytrackingu
- Sterowanie urządzeniami na podczerwień
Prowadzące:
mgr Edyta Tyszkiewicz- centrum-neurorehabilitacji.pl Szczecin
Pedagog, neurorehabilitant C-eye, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta rozwojowy- Growththrugh Play System, specjalista terapii ręki, terapeuta zajęciowy i terapeuta TUS. Autoryzowany partner AssisTechu w zakresie treści terapeutycznych w C-eye i Eyefeelu. Autoryzowany konsultant C-eye w woj. Zachodniopomorskim.Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach. Prowadzi gabinet neurorehabilitacji C-eye, komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz terapii ręki w Przychodni Portowej w Szczecinie.
mgr Joanna Pachutko- Centrum Edukacji i Komunikacji Joanna Pachutko
Logopeda, oligofrenopedagog, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta zajęciowy, posiadająca doświadczenie w pracy z dziećmi z trudnościami w porozumiewaniu się z wieloraką niepełnosprawnością. Prowadzi prowadzi prywatną praktykę w Terapia mowy i komunikacji alternatywnej AAC Joanna Pachutko , założycielka grupy Grupa Terapia mowy i komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC, prowadząca szkolenia pt. „Zastosowanie programu Boardmaker and Speaking Dynamically pro w terapii osób z trudnościami w porozumiewaniu się” oraz „Warsztat pracy terapeuty AAC”