Weekend szkoleniowy z AAC: Komunikacja alternatywna i wspomagająca- poziom podstawowy
Sobota- dzień I
godz. 9.00-12.00 Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie
- AAC- założenia i podstawy, czyli jakie mamy metody i co powinniśmy wiedzieć o AAC
- Mity oraz fakty. Co mówi się o AAC, a co jest prawdą, bądź mitem. Pokażemy na podstawie badań naukowych, dlaczego AAC nie zaburza rozwoju mowy.
- Symbol a obrazek, jednak jest różnica! Czym w zasadzie to się różni?
- Wielkość symbolu- jaka? jak to ustalić? Skąd wiemy, że akurat taka wielkość jest pożądana.
- Pamięć motoryczna, czyli co to jest i jak tą teorię wykorzystujemy w praktyce.
- Partner komunikacyjny, innymi słowy osoba potrafiąca komunikować się z niemówiącymi. Powiemy jaki być powinien i dlaczego.
- Intencja komunikacyjna, aby dziecko chciało się z nami komunikować
- Pierwsze komunikaty, jak powinny wyglądać i jak je rozwijać
- Tablice kontekstowe, czyli sposób oraz cel tworzenia
- Co ja, jako partner komunikacyjny mogę zrobić, aby rozwinąć komunikację podopiecznego/ podopiecznej?
godz. 12.15-13.45 Modelowanie w AAC
- Jakim partnerem komunikacyjnym mam być?
- Tablice kontekstowe czyli jak tworzyć tablice kontekstowe i na co zwrócić uwagę?
- Tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem techniki modelowania w AAC
- Modelowanie- stosowanie przekazu wspomaganego
- Najczęściej popełniane błędy przy modelowaniu
godz. 14.00-15.30 Wyższe technologie w AAC
- Omówienie narzędzi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej: eyetrackery, e-tran, C-eye, Eyefeel, Boardmaker, Letme Talk, Mówik, Grid3, TobiiComunicator 5, CoughDrop itp.
- Przyciski (switche) i inne metody dostępu użytkownika do nowych technologii
- Ustalanie punktu sprawstwa
godz. 15.45-17.10 Nauka czytania i pisania dzieci niemówiących
- Nauka czytania i pisania użytkownika AAC- kiedy zaczynamy, czyli szukamy dobrego momentu. Jak to robimy i po co to robimy, czyli konkretne pomoce, przykłady
- Proces nauki czytania i pisania- analiza oraz synteza z perspektywy podejścia neurobiologicznego, czyli co na ten temat mówi nam nauka
- Tablice komunikacyjne, jako wsparcie procesu edukacji: nauki czytania i pisania
Niedziela- dzień II
godz. 9.00-12.00 Książka do porozumiewania się/pomoc osobista
- Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej, czyli jak powinna wyglądać dobra książka i co powinna zawierać
- Organizacja słownictwa w pomocach- książkach osobistych dzieci
- Dlaczego pomoc osobista nie działa, czyli najczęstsze błędy dotyczące pomocy osobistej
- Klucz Fitzgerald i kod kolorów wykorzystywany w metodyce AAC, po co i dlaczego?
- Prezentacja przykładowych indywidualnych pomocy osobistych
godz. 12.15-13.45 Diagnoza umiejętności komunikacyjnych w AAC
- Jak i po co diagnozować umiejętności komunikacyjne?
- Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych użytkownika, czyli jak to robić i jak przynosi nam to efekt
- Wskazywanie celów, jako dalsza droga w w pracy AAC
- Autorskie kwestionariusze diagnostyczne i nie tylko
godz. 14.00-15.30 Czytanie uczestniczące
- Technika czytania uczestniczącego w AAC, czyli jak czytać z dzieckiem?
- Dlaczego warto czytać z dzieckiem i kiedy to robić?
- Co daje dziecku technika czytania uczestniczącego?
- Cechy dobrej książki- czyli jaka powinna być, co zawierać w sobie i po co?
- Z kim czytamy i dlaczego?
- Jak dobrze dostosować książkę w pomoce AAC w zależności do poziomu komunikacyjnego dziecka, co jest najważniejsze
- Zasady dobrego czytania oraz oczekiwany rezultat
- Przegląd dostępnych na rynku książek do czytania uczestniczącego, oraz pokaz książek autorstwa własnego, dostosowanych do potrzeb konkretnego dziecka
godz. 15.45-17.10 Strategie wizualne a AAC
- Strategie wizualne w AAC, czyli co to jest i jak je stosować:
- Wykorzystywanie strategii w pracy indywidualnej z podopiecznym, na podstawie oczekiwanych rezultatów
- Wykorzystywane strategie w pracy grupowej, czyli jakie i czym się różnią od tych indywidualnych
- Harmonogram dnia/plan aktywności, czyli zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka
- Strategie wizualne a trudne zachowania
- Strategie wizualne wykorzystywane w środowisku domowym
Po ukończeniu szkolenia Weekend szkoleniowy z AAC, uczestnik otrzymuje certyfikat.
Adres szkolenia zostanie przesłany 14 dni przed planowaną datą szkolenia.
- Pytania dotyczące szkolenia, prosimy pisać na email: biuro@szkolenia-aac.pl, tel. 602-257-245 /668443861
- Istnieje możliwość wystawiania faktur proforma oraz udział w szkoleniu rady pedagogicznej
Prowadząca:
mgr Edyta Tyszkiewicz- centrum-neurorehabilitacji.pl Szczecin
Pedagog, terapeuta zajęciowy, neurorehabilitant C-eye, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta rozwojowy- Growth through Play System, kinezjolog edukacyjny, specjalista terapii ręki. Doktorantka Kolegium Doktorskiego na Akademii Kujawsko- Pomorskiej. Superwizor komunikacji alternatywnej i wspomagającej m.in. w Emedea w Poznaniu. Wykładowca z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Omnibus Centrum Edukacyjne w Szczecinie. Współautorka książki „Mutyzm wybiórczy- skuteczne metody terapii”. Autoryzowany partner AssisTechu w zakresie treści terapeutycznych w C-eye i Eyefeelu i współtwórca panelu komunikacyjnego i terapii wzroku w C-eyeX. Autoryzowany konsultant C-eye w woj. Zachodniopomorskim. Współtwórca i właściciel projektu i strony szkolenia-aac.pl. Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach w Centrum neurorehabilitacji, komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Szczecinie.