Plan dnia powinien być nieodłącznym elementem każdego dnia. Symbole oznaczające poszczególne zajęcia, są zazwyczaj pierwszymi, a na pewno trudnymi pojęciami czasowymi. Plan możesz układać razem z dzieckiem, lub tylko go z nimi omówić. Część dzieci, zwłaszcza na początkowym etapie korzystania z planu dnia, nie będzie w stanie obserwować układania całego planu. W takim przypadku układamy go wcześniej, a potem tylko pokazujemy, co się będzie działo po kolei w ciągu dnia.
Układamy: Jeśli używasz znaków graficznych, możesz wykorzystać listewkę albo sztywny karton, tekturę, do których przyczep rzep samoprzylepny. Możesz umieścić go w sposób pionowy, bądź poziomy. Umieść znaki na planie w odpowiedniej kolejności, czyli według tego, co się będzie w ciągu dnia działo. Po skończonej aktywności, ściągnijcie symbol ją oznaczający.
Plan dnia powinien być:
widoczny
dostępny
Z ułatwieniami dla dzieci np. z brakiem chwytu pęsetowego
Aby uczeń korzystał z planu, powinien rozumieć znaki w nim zawarte: korzystamy z planu cały dzień, modelujemy!
Zapytaj ucznia, co mu się podoba w planie dnia, co lubi, a czego nie.
Jeżeli dziecko korzysta z komunikatora, bądź książki komunikacyjnej- Wprowadź tablicę z symbolami planu dnia. Będzie mógł opowiadać w domu, co się działo w szkole.