Komunikacja z pacjentem medycznym. Pracując w placówce medycznej, możesz spotkać pacjenta niemówiącego z którym trudno Ci się porozumieć. Brakuje Ci pewności, czy ów pacjent rozumie Ciebie. Nie wiesz, co chce Ci przekazać.

Ważne zasady:

– rozmowa z pacjentem medycznym,  niemówiącym trwa zazwyczaj dłużej. Przeznacz na spotkanie, dwa razy więcej czasu niż z pacjentem mówiącym. Unikniesz w ten sposób presji, dzięki czemu pacjent będzie spokojniejszy i zwiększy się szansa na porozumienie.

– mów bezpośrednio do pacjenta, nawet gdy są z nim osoby towarzyszące. To bardzo ważne- dasz poczucie podmiotowości.

– patrz na pacjenta- komunikacja niewerbalna w postaci mimiki, gestów, ma ogromne znaczenie. Pomoże Ci zrozumieć, co pacjent chce wyrazić.

– mówi tylko jedna osoba na raz!- pozwala to zrozumieć komunikat i odpowiedzieć na niego

– kiedy zadajesz pytanie, poczekaj na odpowiedź- daj czas! Spróbuj zadawać pytania, na które odpowiedź będzie brzmiała „tak”, bądź „nie”. Ustal w jaki sposób pacjent wyraża te odpowiedzi. Możesz zapytać: „pokaż mi w jaki sposób pokazujesz  odpowiedź tak”; „pokaż mi w jaki sposób pokazujesz  odpowiedź nie”.

– jeżeli nie rozumiesz- powiedz to jasno!- dopytaj!

– mów krótkimi, jasnymi zdaniami. Unikaj skomplikowanych, medycznych zwrotów. Spróbuj wyjaśnić swoją wypowiedź gestami, obrazami, przedmiotami.

– sprawdź, czy Twój pacjent potrafi czytać i pisać- to ułatwi Wam znacząco komunikację. Zapisuj kluczowe dla Twojej wypowiedzi słowa.

– jeżeli pacjent ma swoją pomoc do komunikacji, poproś aby Ci pokazał, jak z niej korzystać.

Możesz poczytać więcej tutaj.