Komunikacja alternatywna i wspomagająca. Teoria i praktyka, czyli 16h szkoleniowych, wprowadzających w świat AAC.
Przewidywane godziny szkolenia: 10:00- 17:00. Czas trwania i przerwy do uzgodnienia.
Szkolenie kończy się uzyskaniem certyfikatu, który będzie wysłany drogą mailową.
Organ wydający:
EDU HOME Tyszkiewicz Edyta- firma szkoleniowa, wpisana do Rejestru Firm Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Szczecinie, pod numerem ewidencyjnym: 2.32/00023/2020
Zakres Szkolenia Komunikacja alternatywna i wspomagająca teoria i praktyka:
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie:
AAC- założenia i podstawy, czyli jakie mamy metody i co powinniśmy wiedzieć o AAC
Mity oraz fakty. Co mówi się o AAC, a co jest prawdą, bądź mitem. Pokażemy na podstawie badań naukowych, dlaczego AAC nie zaburza rozwoju mowy.
Symbol a obrazek, jednak jest różnica! Czym w zasadzie to się różni?
Wielkość symbolu- jaka? jak to ustalić? Skąd wiemy, że akurat taka wielkość jest pożądana.
Pamięć motoryczna, czyli co to jest i jak tą teorię wykorzystujemy w praktyce.
Partner komunikacyjny, innymi słowy osoba potrafiąca komunikować się z niemówiącymi. Powiemy jaki być powinien i dlaczego.
Intencja komunikacyjna, aby dziecko chciało się z nami komunikować
Pierwsze komunikaty, jak powinny wyglądać i jak je rozwijać
Co ja, jako partner komunikacyjny mogę zrobić, aby rozwinąć komunikację podopiecznego/ podopiecznej?
Modelowanie w AAC
Jakim partnerem komunikacyjnym mam być?
Tablice kontekstowe czyli jak tworzyć tablice kontekstowe i na co zwrócić uwagę?
Tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem techniki modelowania w AAC
Modelowanie- stosowanie przekazu wspomaganego
Najczęściej popełniane błędy przy modelowaniu
Diagnoza umiejętności komunikacyjnych w AAC
Jak i po co diagnozować umiejętności komunikacyjne?
Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych użytkownika, czyli jak to robić i jak przynosi nam to efekt
Wskazywanie celów, jako dalsza droga w w pracy AAC
Omówienie arkuszy diagnostycznych
Wyższe technologie w AAC
Omówienie narzędzi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej: eyetrackery, e-tran, C-eye, Eyefeel, Boardmaker, Letme Talk, Mówik, Grid3, TobiiComunicator 5;CoughDrop; itp.
Przyciski ( switche) i inne metody dostępu użytkownika do nowych technologii
Ustalanie punktu sprawstwa
Książka do porozumiewania się/pomoc osobista
Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej, czyli jak powinna wyglądać dobra książka i co powinna zawierać
Organizacja słownictwa w pomocach- książkach osobistych dzieci
Dlaczego pomoc osobista nie działa, czyli najczęstsze błędy dotyczące pomocy osobistej
Klucz Fitzgerald i kod kolorów wykorzystywany w metodyce AAC, po co i dlaczego?
Prezentacja przykładowych indywidualnych pomocy osobistych
Strategie wizualne w AAC
Strategie wizualne w AAC, czyli co to jest i jak je stosować:
Wykorzystywanie strategii w pracy indywidualnej z podopiecznym, na podstawie oczekiwanych rezultatów
Wykorzystywane strategie w pracy grupowej, czyli jakie i czym się różnią od tych indywidualnych
Harmonogram dnia/plan aktywności, czyli zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka
Strategie wizualne a trudne zachowania
Rola partnera komunikacyjnego w stosowaniu strategii wizualnych
Strategie wizualne wykorzystywane w środowisku domowy
Tworzenie tablic kontekstowych, tematycznych, uczestnictwa:
tablice kontekstowe, tematycznej, uczestnictwa, czyli co?
słownictwo podstawowe i dodatkowe, czyli jak je dobierać.
Dobieranie słownictwa, które ma pełnić różnorodne funkcje językowe, czyli jakie
Rozmieść na tablicy poszczególne symbole, ale jak
Co to jest kod kolorów
praktyczne użycie
Eyetracking, czyli komunikacja za pomocą wzroku:
Eyetracking, czyli co?
Narzędzia, czyli okulografy i aplikacje
Fiksacja i pole widzenia
Wczesne śledzenie wzroku- oprogramowanie i ćwiczenia
Droga progresji wzroku
Sprawczość wzrokowa- jak ją uzyskać i jak ją ćwiczyć?
Programy komunikacyjne w eyetrackingu
Modelowanie w eytrackingu
Sterowanie urządzeniami na podczerwień
Terapia wzroku
Prowadząca szkolenie komunikacja alternatywna i wspomagająca teoria i praktyka: Edyta Tyszkiewicz-
Pedagog, terapeuta zajęciowy, neurorehabilitant C-eye, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta rozwojowy- Growth through Play System, kinezjolog edukacyjny, specjalista terapii ręki. Doktorantka Kolegium Doktorskiego na Akademii Kujawsko- Pomorskiej. Superwizor komunikacji alternatywnej i wspomagającej m.in. w Emedea w Poznaniu. Wykładowca z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Omnibus Centrum Edukacyjne w Szczecinie. Współautorka książki „Mutyzm wybiórczy- skuteczne metody terapii”. Autoryzowany partner AssisTechu w zakresie treści terapeutycznych w C-eye i Eyefeelu i współtwórca panelu komunikacyjnego i terapii wzroku w C-eyeX. Autoryzowany konsultant C-eye w woj. Zachodniopomorskim. Współtwórca i właściciel projektu i strony szkolenia-aac.pl. Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach w Centrum neurorehabilitacji, komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Szczecinie.
Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do pakietu materiałów szkoleniowych w postaci linków na pendrive.
Szczegóły i treści szkolenia mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb placówki.
Kontakt do ustalenia terminu i szczegółów:
gabinet@centrum-neurorehabilitacji.pl
tel. 602-257-245