Komunikacja alternatywna i wspomagająca. Teoria i praktyka, czyli 16h szkoleniowych, wprowadzających w świat AAC. Przewidywane godziny szkolenia: 10:00- 17:00. Przerwy do uzgodnienia z uczestnikami.

Zakres Szkolenia:
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC- wprowadzenie:
  • AAC- założenia i podstawy, czyli jakie mamy metody i co powinniśmy wiedzieć o AAC
  • Mity oraz  fakty. Co mówi się o AAC, a co jest prawdą, bądź mitem. Pokażemy na podstawie badań naukowych, dlaczego AAC nie zaburza rozwoju mowy.
  • Symbol a obrazek, jednak jest różnica! Czym w zasadzie to się różni?
  • Wielkość symbolu- jaka? jak to ustalić? Skąd wiemy, że akurat taka wielkość jest pożądana.
  • Pamięć motoryczna, czyli co to jest i jak tą teorię wykorzystujemy w praktyce.
  • Partner komunikacyjny, innymi słowy osoba potrafiąca komunikować się z niemówiącymi. Powiemy jaki być powinien i dlaczego.
  • Intencja komunikacyjna, aby dziecko chciało się z nami komunikować
  • Pierwsze komunikaty, jak powinny wyglądać i jak je rozwijać
  • Plany, czynności rutynowe. Czym są i jak je wdrożyć w codzienność.
  • Co ja, jako partner komunikacyjny mogę zrobić, aby rozwinąć komunikację podopiecznego/ podopiecznej?
Modelowanie w AAC
  • Jakim partnerem komunikacyjnym mam być?
  • Tablice kontekstowe czyli jak tworzyć tablice kontekstowe i  na co zwrócić uwagę?
  • Tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem techniki modelowania w AAC
  • Modelowanie- stosowanie przekazu wspomaganego
  • Najczęściej popełniane błędy przy modelowaniu
Diagnoza umiejętności komunikacyjnych w AAC
  • Jak i po co diagnozować umiejętności komunikacyjne?
  • Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych użytkownika, czyli jak to robić i jak przynosi nam to efekt
  • Wskazywanie celów, jako dalsza droga w w pracy AAC
  • Omówienie arkuszy diagnostycznych
 Wyższe technologie w AAC
  • Omówienie narzędzi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej: eyetrackery, e-tran, C-eye, Eyefeel, Boardmaker, Letme Talk, Mówik, Grid3, TobiiComunicator 5;CoughDrop; itp.
  • Przyciski ( switche) i inne metody dostępu użytkownika do nowych technologii
  • Ustalanie punktu sprawstwa
Książka do porozumiewania się/pomoc osobista
  • Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia książki osobistej, czyli jak powinna wyglądać dobra książka i co powinna zawierać
  • Organizacja słownictwa w pomocach- książkach osobistych dzieci
  • Dlaczego pomoc osobista nie działa, czyli najczęstsze błędy dotyczące pomocy osobistej
  • Klucz Fitzgerald i kod kolorów wykorzystywany w metodyce AAC,   po co i dlaczego?
  • Prezentacja przykładowych indywidualnych pomocy osobistych
Strategie wizualne w AAC
  • Strategie wizualne w AAC, czyli co to jest i jak je stosować:
  • Wykorzystywanie strategii w pracy indywidualnej z podopiecznym, na podstawie oczekiwanych rezultatów
  • Wykorzystywane strategie w pracy grupowej, czyli jakie i czym się różnią od tych indywidualnych
  • Harmonogram dnia/plan aktywności, czyli zasady tworzenia do indywidualnych możliwości dziecka
  • Strategie wizualne a trudne zachowania
  • Rola partnera komunikacyjnego w stosowaniu strategii wizualnych
  • Strategie wizualne wykorzystywane w środowisku domowy
Tworzenie tablic kontekstowych, tematycznych,  uczestnictwa:
  • tablice kontekstowe, tematycznej, uczestnictwa, czyli co?
  • słownictwo podstawowe i dodatkowe, czyli jak je dobierać.
  • Dobieranie  słownictwa, które ma pełnić różnorodne funkcje językowe, czyli jakie
  • Rozmieść na tablicy poszczególne symbole, ale jak
  • Co to jest kod kolorów
  • praktyczne użycie
Eyetracking, czyli komunikacja za pomocą wzroku:
  • Eyetracking, czyli co?
  • Narzędzia, czyli okulografy i aplikacje
  • Fiksacja i pole widzenia
  • Wczesne śledzenie wzroku- oprogramowanie i ćwiczenia
  • Droga progresji wzroku
  • Sprawczość wzrokowa- jak ją uzyskać i jak ją ćwiczyć?
  • Programy komunikacyjne w eyetrackingu
  • Modelowanie w eytrackingu
  • Sterowanie urządzeniami na podczerwień
  • Terapia wzroku

Prowadząca szkolenie: Edyta Tyszkiewicz-

Pedagog, terapeuta zajęciowy, neurorehabilitant C-eye, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta rozwojowy- Growth through Play System, kinezjolog edukacyjny, specjalista terapii ręki. Doktorantka Kolegium Doktorskiego na Akademii Kujawsko- Pomorskiej. Superwizor komunikacji alternatywnej i wspomagającej m.in. w Emedea w Poznaniu. Wykładowca z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Omnibus Centrum Edukacyjne w Szczecinie. Współautorka książki „Mutyzm wybiórczy- skuteczne metody terapii”. Autoryzowany partner AssisTechu w zakresie treści terapeutycznych w C-eye i Eyefeelu i współtwórca panelu komunikacyjnego i terapii wzroku w C-eyeX. Autoryzowany konsultant C-eye w woj. Zachodniopomorskim. Współtwórca i właściciel projektu i strony szkolenia-aac.pl. Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach w Centrum neurorehabilitacji, komunikacji alternatywnej i wspomagającej w Szczecinie.

Szkolenie kończy się uzyskaniem certyfikatu, który będzie wysłany drogą mailową.

Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do pakietu materiałów szkoleniowych.

Organ wydający:
EDU HOME Tyszkiewicz Edyta- firma szkoleniowa, wpisana do Rejestru Firm Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Szczecinie, pod numerem ewidencyjnym: 2.32/00023/2020